Zou je de foto’s van mijn blog willen gebruiken laat dan een berichtje in mijn gastenboek achter met je mail adres en het doel, dan kan ik je een origineel sturen, die je dan uiteraard kan gebruiken met vermelding van mijn naam en website........bekijk mijn nieuwe blog http://photanimals.blogspot.com.... ..... When words fail, music speaks...Look at the new page of Berry in her new free lance role visit http://writingberries.blogspot.com/ DO DO DO...

zaterdag 4 februari 2012

Winterweer: Chaos op weg en spoor

winterweer

Waar een klein land niet allemaal groot in kan zijn, we blinken wereldwijd uit in vele sporten en ook vaak worden wij geroemd om ons polder model. Winters kennen we eigenlijk niet die duren in Nederland hooguit 14 dagen. En ja soms valt er ook wel eens sneeuw. Zo ook  vandaag (vrijdag 3 februari 2012) viel er over Nederland gemiddeld 6 centimeter sneeuw.

Nu zul je zeggen dat kan je nog overzien. Maar nee dat is niet zo, want ook  hier zijn we groot in, we vliegen gelijk in de overtreffende trap. Allereerst komen we met een weeralarm ( code Oranje) wat dat inhoudt weten we meestal niet maar het zal wel heel erg gevaarlijk zijn. Dan gebeuren er twee dingen.

1. Half werkend Nederland springt in zijn auto naar huis en gaat tegelijkertijd op pad, gevolg het wegennet verstopt in no time. Vandaag ruim 800 km met wachttijden van maximaal 2uur en 45 minuten op de A6 Almere Lelystad Emmeloord.

2. NS gooit er zonder te aarzelen een winterdienst regeling in en haalt de helft van de treinen van het spoor en wacht af wat er gaat gebeuren.

Er slaan een aantal wissels vast door sneeuw en ijs. Dan maar medewerkers op pad sturen en met man en macht de boel vrij maken. En dat terwijl NS van die geavanceerde branders bij de wissels heeft die in de winter juist de boel moeten verwarmen en ijsvrij houden. Had NS de gasrekening wel betaald? Of misschien stonden die branders uit of functioneerden ze niet, feit is het treinverkeer stremde.

Ik volg de ontwikkelingen op het werk door af en toe de verschillende websites met info over het OV te raadplegen, immers ik moet ook nog van den Haag naar Utrecht. Als eerste vliegt de hoek Amsterdam, Lelystad, Hilversum eruit.  Daarna  volgt het ene traject na het andere en ook mijn traject komt aan de beurt . Het aantal sprinters naar Gouda wordt gehalveerd. Dat ziende en wetende wat me al eens eerder is overkomen in de wintertijd met NS, besluit ik om maar vroeg naar huis te gaan en om ca 15:00 uur heb ik op Voorburg de sprinter naar Utrecht Centraal. Tot even voor Gouda gaat het goed, maar dan staan we ineens stil. Na enige minuten krijgen we de mededeling “We staan voor een rood sein te wachten tot ons plekje aan het perron vrij is”. Ik krijg ondertussen mail van NS vertragingen daar staat in dat treinverkeer naar Utrecht grote vertraging ondervindt, hou rekening met 30 minuten tot een uur vertraging.  We staan al 20 minuten stil als de conducteur met de melding komt dat de sprinter niet verder zal rijden dan Woerden. Vervolgens wordt een reisadvies gegeven aan reizigers met bestemming Noord Nederland terug te reizen naar den Haag of Rotterdam  en dan via  Eindhoven, Arnhem en vandaar verder naar het Noorden. De conducteur in zijn goede wil voegt aan de mededeling toe “Het wordt wel een wereldreis om op uw bestemming te komen maar het is wel de snelste weg” Immers de route over Amsterdam is niet mogelijk alles ligt daar al plat. Na nog eens 20 minuten te hebben stilgestaan in Gouda, waar de ene NS medewerker roept dat we naar Utrecht Terweijde gaan en de conducteur en machinist omroepen we kunnen tot Woerden, gaan we eindelijk weer verder. We krijgen nog wat mededelingen maar door een slecht werkende omroepinstallatie, waarschijnlijk als gevolg van het winterweer, krijgen we eigenlijk niet mee wat de boodschappen inhouden. Verwarring onder de reizigers waar we nu zullen eindigen.

Even voor Woerden krijgen we het bericht dat het toch Utrecht Terweijde wordt en na Vleuten krijgen we de mededeling dat we naar Utrecht Centraal mochten. Een luid gejuich stijgt op in ons treindeel, wat een prestatie van NS om ons alsnog in Utrecht te krijgen. Om even voor vijven stap ik uit de trein. Op de perrons op centraal zijn de meeste dienstregelingsborden blanco of er staat “LET OP Omroepbericht”. In de hal staat het vol met wachtende mensen. Ik, ik kan met de bus verder naar huis, ik ben rond half zes thuis en ben dan ruim twee en half uur onderweg geweest om thuis te komen.

Later begrijp ik dat vanaf vijf tot zeven uur helemaal geen treinverkeer meer mogelijk was vanaf Utrecht. Heb ik dus nog geluk gehad in tegenstelling tot mijn medereizigers die nog verder moesten en zijn vele NS reizigers veel langer dan normaal onderweg geweest.

Is dit nu de horrorwinter die is voorspeld of zorgen de alarmen en de te nemen of (niet) genomen acties voor de HORROR deze winter .

Voordeel van dit alles: Mensen zoeken meer steun bij elkaar en komen ondanks alle vertragingen tot leuke gesprekken. De ontberingen brengen de mens dichter bij elkaar.

Geen opmerkingen: