Zou je de foto’s van mijn blog willen gebruiken laat dan een berichtje in mijn gastenboek achter met je mail adres en het doel, dan kan ik je een origineel sturen, die je dan uiteraard kan gebruiken met vermelding van mijn naam en website........bekijk mijn nieuwe blog http://photanimals.blogspot.com.... ..... When words fail, music speaks...Look at the new page of Berry in her new free lance role visit http://writingberries.blogspot.com/ DO DO DO...

zaterdag 25 januari 2014

Lekker indisch eten (2 recepten)

Ik vind het leuk op zijn tijd om lekker te koken met verse ingrediënten. Mijn voorkeur geniet dan een gerecht uit de indische keuken. Afgelopen donderdag was ik vrij en ben ik over de markt gelopen om daar verse groenten en verse vis te kopen. Ik had er weer helemaal zin in om twee van mijn lievelings gerechtjes te maken. Toemis Koebis (in boter gebakken kool) en Ikan boemboe Bali (Kabeljauw in pittige saus)

De tjoeboek kon weer uit de kast want voor de Ikan Boemboe Bali moeten de uien en de kruiden lekker met de vijzel worden fijngewreven, terwijl dat voor de Toemis Koebis niet hoeft.

Met ongeveer 1,5 tot 2 uur heb je het op tafel staan en denk eraan de rijst op tijd te koken. Serveren dus met rijst, seroendeng, augurken, atjar en een extra sambal..

733799_10152596014095640_193439271_n

Afgelopen donderdag ging het allemaal weer schoon op en voor de vrienden op facebook, en een ieder die het ook wil bereiden hierbij de gerechten

Boemboe bali ikan
Gebakken vis met saus dit keer zonder knoflook... heerlijk gerechtje en lekker met rijst en groenten.

Bereidingswijze
Wrijf vis in met zout, peper en citroensap. Snijd de uien fijn. Wrijf de uien, sambal, laos, gember, trassi en sereh tot een brei (traditioneel met tjoeboek of met blender)
Bestuif vis met bloem. Bak nu vis in hete olie mooi bruin en neem uit de pan.
Fruit uien, sambal, laos en gember tot glazig en voeg suiker erbij. 5. Voeg nu de sojasaus en overgebleven citroensap plus tomatenpuree erbij en bak even.
Maak saus af met water.
Doe vis weer in de pan en schep saus eroverheen en laat 5 min. zachtjes koken of tot vis warm en mooi met sausje bedekt is.

Ingrediënten voor 6 personen
700 g witte vis (kabeljauw of koolvis)
1 vol t zout
1/2 t peper
1 e citroensap
5 e bloem
3 e olie
2 grote uien, fijn
2 t sambal
1 vol t laos
1 t trassi
1/2 t sereh poeder
1 t gemberpoeder
3 t suiker
2 e sojasaus
40 g tomatenpuree
1 kop water

NB t = theelepel en e=eetlepel; 3 theelepels is een eetlepel

Haal de vis door de bloem maar  gebruik geen bindmiddel voor de saus, maar dat moet je naar eigen smaak bepalen.

Toemis koebis
Bereidingswijze
Fruit de fijngesneden uien, pepers en knoflook met trassie en zout in boter geelbruin.
Doe er vervolgens de groene kool bij.
Roer dit goed, tot de kool wat geslonken is.
Voeg er dan zoveel water aan toe, dat de kool net onder staat.
Laat het gerecht langzaam met het deksel op de pan gaar sudderen.
Het gerecht mag niet droog worden.

Ingrediënten
250 gr gesneden groene kool
2 fijngesnipperde uien
2 Spaanse pepers
2 teentjes knoflook
1 t trassie
zout
100 gr boter

NB t = theelepel en e=eetlepel; 3 theelepels is een eetlepel

Doe je best en eet smakelijk

Geen opmerkingen: