Zou je de foto’s van mijn blog willen gebruiken laat dan een berichtje in mijn gastenboek achter met je mail adres en het doel, dan kan ik je een origineel sturen, die je dan uiteraard kan gebruiken met vermelding van mijn naam en website........bekijk mijn nieuwe blog http://photanimals.blogspot.com.... ..... When words fail, music speaks...Look at the new page of Berry in her new free lance role visit http://writingberries.blogspot.com/ DO DO DO...

donderdag 9 februari 2006

Mijn oma is een weerwolf?


Berries moeder lijdt aan epilepsie, een vervelende ziekte in de hersennen waardoor de patient stuiptrekkend en tandenknarsend , met het schuim op de mond, over de grond ligt te rollen. Ik kan je verzekeren dat is absoluut geen prettig gezicht. Mijn schoonmoeder echter heeft er geen benul van wat er met haar is gebeurd, ze voelt zich na een aanval alleen zeer moe en uitgeput en meestal heeft zij dan erg veel pijn in de spieren van haar lichaam. In negen van de tien gevallen vraagt ze zich dan af waardoor dat zou komen. Zij heeft dit al zo ongeveer 15 jaar, maar als je het meemaakt is het toch iedere keer weer schrikken.
Na weer eens een aanval maakte mijn dochter de opmerking "Mijn oma is een weerwolf". Op mijn vraag waarom, antwoorde ze "omdat het volle maan is". Die opmerking zette mij aan het denken en vanaf dat moment ben ik erop gaan letten wanneer er aanvallen waren, en wat dan de maanstand was. Verdomd, de aanvallen kwamen voornamelijk bij nieuwe of volle maan. Ik ben er de laatste tijd ook wat meer naar gaan zoeken op internet en kwam een opmerkelijk stuk "De geschiedenis van Epilepsie" tegen op de website van Stichting Epilepsie Netwerk . Hierin wordt duidelijk dat er al tekenen van epilepsie zijn gevonden op schedels van 5000 tot 10000 jaar geleden. Ook hier wordt de associatie gelegd met de stand van de maan. En als synoniem voor epilepsie werd "maanziekte" genoemd. Hieronder een citaat van de website van Stichting Epilepsie, die zich ten doel heeft gesteld ervaringen omtrent epilepsie uit te wisselen via haar stichting.

Citaat Geschiedenis van Epilepsie van www.epilepsie.net
Zoekende in het verleden van de mensheid zijn sporen gevonden van epilepsie. Het eerste probleem waar je tegen aan loopt is : hoe werd de aandoening toen eigenlijk genoemd. Er zijn verschillende benamingen tevoorschijn gekomen zoals : 'bezeten van een stomme geest' , 'maanziek zijn' , 'door de duivel bezeten' , 'ziekte van Johannes' , 'de heilige ziekte' , 'ziekte van Bennoe' , en de meest bekende 'vallende ziekte'

Stichting Epilepsie Netwerk

Een andere verwijzing naar maanziekte vond ik op http://groups.msn.com/Aislinbos/deplaneten.msnw, waaruit het volgende citaat.

De menstruatiecyclus van de vrouwstaat sterk onder invloed van de Maan en doet zich van nature voor tijdens nieuwe of volle Maan en zelden ertussen. Bij volle Maan is er een toename van het aantal ongelukken, misdaden en opnames in psychiatrische inrichtingen. Vandaar ook de uitdrukking 'maanziek', die verwijst naar de duidelijke invloed van de Maan. De Maan passeert een teken in twee dagen of tweeënhalve dag en haar loop door elk teken leidt tot opvallende veranderingen in de stemming van mensen en de publieke opinie.

Er zijn veel verwijzingen naar duivelsuitdrijving, bijbelse verhalen en preken van dominees en predikanten.

Ook is bekend dat het fenomeen weerwolf zich bij volle maan voordoet, ook hiervan zijn genoeg voorbeelden op het internet te vinden.
De vraag "Is mijn oma een weerwolf?" zou je, gezien de documentatie en de verwijzingen van ziektes, en haar verschijnselen, naar de maan, een terechte vraag mogen noemen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb er zelfs al een gedichtje over geschreven. Een stukkie ervan gaat zo:

Mijn oma is een weerwolf
Maar ze heeft nog nooit iemand gebeten
Ook mensenvlees heeft ze nog nooit gegeten
Al heeft ze nagels als grote klauwen
Heeft zij zichzelf altijd in de hand gehouden!