Zou je de foto’s van mijn blog willen gebruiken laat dan een berichtje in mijn gastenboek achter met je mail adres en het doel, dan kan ik je een origineel sturen, die je dan uiteraard kan gebruiken met vermelding van mijn naam en website........bekijk mijn nieuwe blog http://photanimals.blogspot.com.... ..... When words fail, music speaks...Look at the new page of Berry in her new free lance role visit http://writingberries.blogspot.com/ DO DO DO...

dinsdag 12 juli 2005

Van Utrecht naar Vleuten

Van Utrecht naar Vleuten, eigenlijk een foute titel want Vleuten is sinds een jaar of 4 ook gemeente Utrecht. Een juiste titel zou dus zijn geweest van Utrecht Kanaleneiland naar Utrecht Vleuten.
Vandaag was het zover Berrie's moeder is verhuisd van het Mesos Ziekenhuis Oude Rijn te Utrecht naar het Johannus Hospitium te Vleuten. Dit omdat ze niet langer een patiƫnt voor het Ziekenhuis is de dokters kunnen haar niet behandelen. Een groot verschil met het ziekenhuis en het hospitium is dat het een erop gericht is je beter te maken en het ander je helpt in de laatste dagen van je leven om zo waardig mogelijk te sterven. Naieveling als ik ben had ik dus nog nooit van dat soort instellingen gehoord en ben dus eerst met mn schoonvader gaan kijken wat dat was. Onze mond viel open zo mooi en zo'n verschil met het ziekenhuis. Meteen kwam het tweede grote verschil naar voren, men spreekt niet van patiƫnten maar van gasten. Het geheel wordt gerund door vrijwilligers die een arts en een aantal verpleegkundigen bijstaan. Alles is erop gericht om de laatste dagen zo comfortabel mogelijk te laten zijn en de mensen zijn er erg vriendelijk. Het geheel draait op een vergoeding van de AWBZ een eigen bijdrage van de familie van de gast en op giften en donaties. Wat ik er tot nu van gemerkt heb is al genoeg reden om donateur te worden.
Er bestaat voor familie ook de mogelijkheid om te overnachten en zelfs de hond mag af en toe mee om zijn vrouwtje te bezoeken.
Een schrale troost als je weet dat je gaat overlijden, maar wel in een waardige omgeving, hetgeen een grote troost voor ons is.

Geen opmerkingen: